Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آخرین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه فروش موفق فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اشاره کرد. تاریخ انتشار: 17:00 - 31 مرداد 1398 - کد خبر: ۵۴۳۵۵۰

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان آخرین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به ادامه فروش موفق فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«شبی که ماه کامل شد» در آستانه ۱۸ میلیارد تومان فروش/صدرنشینی مجدد ایده اصلی در جدول فروش

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، جدول فروش سینمای ایران با اعلام صدرنشینی فیلم سینمایی "ایده اصلی" به کارگردانی آزیتا موگویی در دومین هفته از اکران این فیلم منتشر شد.

ایده اصلی

فروش هفتگی: ۵۶۹,۰۵۹,۰۰۰ تومان
فروش کلی: ۱,۳۱۵,۴۲۷,۰۰۰ تومان

کارگردان: آزیتا موگویی

بازیگران: بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان و شهباز نوشیر

خلاصه داستان: ایران و اسپانیا برای راه اندازی یک پروژه بزرگ در جزیره هندورابی در جنوب ایران به توافق رسیده اند، شرکت ها و افراد بسیاری به طمع برنده شدن در این مناقصه شرکت کرده اند و ... 

تگزاس ۲

فروش هفتگی: ۴۶۳,۹۱۹,۰۰۰ تومان
فروش کلی: ۲۴,۲۱۱,۴۶۸,۰۰۰ تومان

کارگردان: مسعود اطیابی

بازیگران: مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گابریلا پتری، بهرنگ علوی، رضا ناجی، امید روحانی، آدریانو تولوزا، سهیل قنادان، تی آگو متوس و نادر سلیمانی

خلاصه داستان: هیچ وقت یه ایرانی رو تهدید نکن، علی الخصوص تو تهران

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

نقش باید حرف دل مخاطب را بزند/قصه سریال «بوی باران» را خیلی دوست دارم

فخرالدین صدیق‌شریف بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر سریال «بوی باران» به کارگردانی محمود معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان را از شبکه یک و تماشا در حال پخش دارم.

وی در مورد بازخورد مردم نسبت به سریال «بوی باران» تصریح کرد: به‌ طورکلی بازخورد‌های خوبی دریافت کردیم و نظرات مخاطبین سریال متفاوت بود؛ عده‌ای با طولانی بودن سریال مخالف بودند و در مقابل عده‌ای موافق و با سریال ارتباط برقرار کرده بودند، بنده قصه سریال را خیلی دوست داشتم و گمان می‌کنم نقاط تعلیقی که در سریال ایجاد می‌شود، موجب می‌شود مخاطب به‌صورت ناخودآگاه به دنبال کردن سریال ترغیب شود.

وی در خصوص مدت حضور خود در تولید سریال «بوی باران» اظهار کرد: پروژه بوی باران نزدیک به دو سال و نیم طول کشید که همکاری بنده به‌طور پیوسته حدود سه ماه و نیم بود و همچنین صحنه‌های مربوط به من که اخیراً اضافه‌شده بود چندی پیش فیلمبرداری شد.

وی در ادامه در خصوص طولانی شدن مرحله تولید این فیلم خاطرنشان کرد: تعداد زیاد قسمت‌های این سریال دلیل اصلی طولانی شدن فیلم‌برداری شد؛ همچنین محمود معظمی به‌عنوان کارگردان حساسیت خاص خودشان را داشتند که صحنه‌ها خوب به تصویر کشیده شوند، متأسفانه بعضی‌اوقات بسیاری از کار‌ها قربانی زمان می‌شوند و گاهی اوقات به دلیل بودجه کم سعی می‌شود کار را فشرده‌تر بگیرند که زمان کمتر و در نتیجه بودجه کمتری مصرف شود غافل از اینکه این امر باعث می‌شود، کار به لحاظ کیفی دچار مشکلاتی شود و برای بیننده به لحاظ حسی قابل‌قبول نباشد.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

تصاویر جدید فیلم «رمبو ۵» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، جدیدترین تصاویر رسمی از فیلم سینمایی "رمبو ۵" با بازی "سیلوستر استالونه" بازیگر مطرح سینمای اکشن هالیوود که حالا نامزدی جایزه اسکار را نیز در کارنامه دارد منتشر شد.

"رمبو ۵" یک فیلم اکشن تریلر به کارگردانی آدریان گرونبرگ و نویسندگی سیلوستر استالونه و مت سیرولنیک که در سال ۲۰۱۹ اکران می‌شود. این فیلم قسمت پنجم و آخرین اثر از سری فیلم‌های رمبو است.

جان رمبو بیشتر زمان خود را به مزرعه‌داری سپری می‌کند، اما زمانی که کارتل‌های مواد مخدر مکزیک دختر یکی از دوستانش را می‌دزدند، به دنبال آن‌ها به کشور مکزیک می‌رود و حال جان رمبو باید با یکی از قدرتمندترین کارتل‌های مواد مخدر دنیا روبه‌رو شود و با آن مبارزه کند.

گویا باز هم جان رمبو از همان روش‌های قدیمی‌اش استفاده خواهد کرد و باید منتظر فیلمی خونین و خشن باشیم. از طرفی یک خبرنگار با نام کارمن دلگادو که خبرهای کارتل‌های مواد مخدر مکزیک را پوشش می‌دهد به مأموریت رمبو اضافه شده تا خواهر ناتنی خودش را که توسط کارتل مواد مخدر مکزیک دزدیده شده‌است را نجات دهد.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

سلیمان‌زاده: آثار جشنواره فیلم کودک امسال کیفیت بسیار بالایی دارند/قناعت: جشنواره فیلم کودک باید در چرخه اکران هم موثر باشد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، دومین روز از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان با استقبال ویژه مردم و علاقمندان به سینمای کودک پیگیری شد. 

از جمله مهمترین اتفاقات روز دوم جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌توان به اکران فوق العاده فیلم سینمایی منطقه پرواز ممنوع برای خانواده شهدای مدافع حرم اشاره کرد، همچنین برگزاری اختتامیه سومین المپیاد فیلمسازی از دیگر رویدادهای مهم جشنواره بود. 

***«منطقه پرواز ممنوع» به ٣سانس فوق‌العاده رسید

داستان فرزند مدافع حرم با استقبال مخاطبان رو‌به‌روبه شد و به سه سانس فوق‌العاده رسید. در دومین روز از جشنواره فیلم سینمایی «منطقه‌ پرواز ممنوع» به کارگردانى امیر داسارگر و تهیه کنندگى حامد بامروت نژاد مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت و به سه سانس فوق‌العاده رسید.

همزمان با دومین روز از برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد، جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم به تماشای این اثر نشستند.
۳۰ نفر از فرزندان شهدای مدافع حرم استان اصفهان به دعوت بسیج شهرداری این استان، در سانسی ویژه فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» را تماشا کردند.

«منطقه پرواز ممنوع» روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلفی می‌شوند.

سانس‌های فوق‌العاده «منطقه پرواز ممنوع» در سینما ساحل روز پنج‌شنبه (٣١ مرداد) سانس ۲۲:۴۵ در سالن زنده‌رود، روز جمعه (یکم شهریور) ساعت ٢٢:۴۵، روز یکشنبه (دوم شهریور) در سینما چهارباغ ساعت ۲۱ اکران خواهد شد.

در آخرین سانس سینما ساحل فیلم سینمایی “منطقه پرواز ممنوع” به کارگردانی امیر داسارگر توانست سالن سینما ساحل را مملو از جمعیت کند. این فیلم برای کودکان است و سه نوجوان بازیگران اصلی فیلم را تشکیل میدهند و اگرچه مخاطبان فیلم نوجوان هستند اما حضور خانواده‌ها در سنین مختلف توجه را جلب می‌کرد.

فیلم جسارت و قهرمانی فرزند نوجوان یکی از مدافعان حرم را به تصویر کشیده است که با استقبال مسئول جشنواره و مسئولان استانی شهر اصفهان مواجه شد.

«منطقه پرواز ممنوع» فیلمی به تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد است که روح الله حجازی فر، متین کرمانی، متین پاکزاد، علیرضا اکبری در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

«امام موسی کاظم (ع)» باب الحوائج شیعیان جهان هستند/الگو برداری جوانان امروز از صبر امام هفتم

ناصر حمزه نژاد کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره بر سکوت سنگین خلفای عباسی در زمان امامت «امام موسی کاظم (ع)» گفت: این امام همام در طول ۳۵ سال امامت خود با ۴ خلیفه عباسی هم‌دوره بودند. سختگیری این خلفا و ظلم آنان سبب شد تا امام موسی کاظم (ع) دوران پرفراز و نشیبی را طی کنند و با دشوار‌های فراوانی روبه‌رو شوند. حتی زمانی که ایشان در برخی روستا‌های شام مخفی بودند، شیعیان جرات دیدار با این امام بزرگوار را نداشتند.

وی در همین راستا ادامه داد: هارون و الرشید برای اینکه بتواند «امام موسی کاظم (ع)» را بیشتر زیر نظر داشته باشد ایشان را از مدینه به بغداد و پس از مدتی به زندان‌های سندی بن شاهک فرستاده و در آنجا به شهادت رساند. در طول امامت «امام موسی کاظم (ع)» منصور، هادی، مهدی و هارون خلفای عباسی بودند و شرایط بسیار دشواری برای امام هفتم (ع) فراهم کردند.

حمزه نژاد به ابعاد شخصیتی «امام موسی کاظم (ع)» اشاره کرد و افزود: این امام همام را «کاظم به معنی فرو برنده خشم» می‌خواندند. وی بر مردم بسیار خوش‌رفتار و دلسوز بود و به «عبد صالح» نیز در بین مردم شهرت داشت، ایشان کرامت فراوانی داشتند، لذا در بین مردم به‌عنوان «باب الحوائج» مشهور بودند و هم‌اکنون نیز به علت زعامت روحی و معنوی به «باب الحوائج» مشهور هستند.

وی در خصوص استراتژی «امام موسی کاظم (ع)» در مقابل حاکمان زمانش اظهار کرد: با تمام سخت‌گیری‌های حاکمان وقت، امام دست از رسالت خود برنداشته و با استراتژی خود تلاش داشت تا اسلام را از انحراف دور بدارد، لذا ایشان با تشکیل گروه‌های مختلف فرهنگی و علمی به حفاظت از محتوای قرآنی پرداختند و تلاش داشتند تا انحرافات اعتقادی را که در زمان حاکمان عباسی شیوع یافته و در زمان امامت «امام موسی کاظم (ع)» به اوج رسیده بود منحل کنند.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: منطقه پرواز ممنوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۵۲۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟

این اهمیت از آن‌روست که با توجه به آمارهای منتشر شده از‌سوی نهادهای علمی کشور بیشتر مخاطبان ایرانی به موضوعات دینی اهمیت می‌دهند و براساس آخرین پیمایش مرکز تحقیقات صدا وسیما نیز پربیننده‌ترین برنامه‌های رسانه‌ملی برنامه‌های مذهبی هستند. اما این‌که چرا تاکنون درصنعت فیلمسازی و سریال‌سازی به چنین موضوع مهمی کمتر پرداخته شده نیاز به بررسی بیشتری دارد.   سینما و فیلمسازی مذهبی  سینما ذاتا هنری قصه‌گو و در عین‌حال وابسته به تکنولوژی محسوب می‌شود و به همین جهت بستر خوبی برای طرح روایت و داستان‌های برآمده از باورها و عقاید انسان‌ها در طول تاریخ است. همچنین به‌دلیل بدیع و مدرن بودن، ابزارهای نامحدودی در اختیار دارد که می‌تواند در اذهان مخاطبان عمیقا اثرگذار باشد. از آغاز شکل‌گیری سینما در اواخر قرن نوزدهم تا به امروز، جادوی سینما این امکان را فراهم کرده تا سینماگران، دغدغه‌های اعتقادی و مذهبی خود را از طریق این رسانه به نمایش بگذارند. به‌طورکلی این تولیدات دارای اهمیت استراتژیک هستند و می‌توانند در نمایش و قرائت مطلوب مردم درخصوص ادیان، مهم و پرطرفدار باشند.   چرا سینمای دینی در ایران شکل نمی‌گیرد سینمای ایران اسلامی که به‌عنوان مرکز اصلی تجمع شیعیان دنیا، سال‌هاست در تولیدات انواع فیلم‌های سینمایی با رویکردهای انسانی و اخلاقی خوش درخشیده اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای تولیداتی از نوع سینمای دینی حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی که جریانات انحرافی صهیون و وهابیت، تمام سپاه خود را برای به تصویر کشیدن دوران صدر اسلام به‌گونه‌ای که مطلوب خودشان است، به میدان آورده‌اند. از ساخت فیلم و حکمرانی بر سینمای هالیوود تا بودجه‌ریزی و سریال‌سازی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه برای تحریف تاریخ شیعه و دوران امامت اولاد نبی اسلام‌(ص) آن هم بدون رعایت ابتدایی‌ترین ملاحظاتی که می‌توان داشت.   تحریف تاریخ شیعه مصداق فراوانی را می‌توان از میان تولیدات عربی درباره تحریف تاریخ شیعه هم‌راستا با تفکر ضدایرانی مثال زد اما متأخر‌ترین آنها می‌تواند مجموعه‌هایی مانند «اِمامُ الْفُقَهاء» یا «حشاشین» باشد که این روزها نامش سر زبان‌ها افتاده است. این تولیدات نمایشی گرچه از‌سوی برخی با سهل‌انگاری دنبال می‌شود اما ماجرای آنها عمیق‌تر از مباحثی چون جنبه سرگرمی صنعت فیلمسازی است و تلاش می‌شود تا با القای تصویری غلط، زمینه تحریف تاریخ را فراهم کند.به طور مثال این مجموعه‌های تلویزیونی نه فقط به‌دور از اهداف سیاسی و ضد‌شیعی ساخته نشده‌اند بلکه دقیقا می‌دانند چه هدفی را دنبال می‌کنند و قرار است چه تصویری از اسلام و شیعه به جهان ارائه نمایند تا در نهایت آنچه در اذهان در مورد اسلام و تشیع شکل می‌گیرد، به نفع خودشان و در راستای تضعیف اندیشه ولایی شیعیان باشد که امروز رسانه‌ها‌ و اندیشمندان صهیونیستی چنین تفکری را مانع جدی حیات خود می‌دانند.   تصویری تحریف شده از امام صادق‌(ع)  به عنوان نمونه مجموعه «اِمامُ الْفُقَهاء» که در رابطه با زندگی امام صادق‌(ع) به کارگردانی سامی جنادی سوری و نویسندگی حامد العلی کویتی با حمایت شرکت کویتی الخیر در ۳۰ قسمت ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ از شبکه العراقیه در عراق پخش گردید و پس از آن شبکه الکوثر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز البته با برخی اصلاحات، از‌جمله پوشاندن چهره مبارک بنیان‌گذار مذهب شیعه‌(ع) و پدر بزرگوارشان، آن را به نمایش گذاشت، تلاش شده تا روایتی تاریخی از خلفای اربعه ارائه دهد و با توجه به نهضت علمی که امام باقر(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌گذاری کردند، این موضوع را اثبات کند. این در حالی است که این سریال با توجه به جایگاه این دو امام شیعه در پی اثبات جریان خلافت است اما از این امامان و خلافت برحق آنها چیزی نمی‌گوید.همین امر سبب شد برخی‌ مراجع تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از این سریال انتقاد کنند. «اِمامُ الْفُقَهاء» اگرچه مدرسه علمیه امام صادق‌(ع) در مسجد النبی‌(ص) و پرورش فقها و علما در آن مدرسه را به تصویر کشیده است، اما به امامت این امام بزرگوار و نشان دادن شخصیت وی در حد یک فقیه، بسنده کرده که چنین رویکردی در مجموعه‌ای که مدعی روایت زندگی امام صادق‌(ع) است، نمی‌تواند بی‌هدف بوده باشد.بر همین اساس باید این سؤال را مطرح کرد، آیا واقعا ساخت فیلم و سریال در خصوص بنیان‌گذار مذهب شیعه وظیفه سینما و تلویزیون ایران نیست؟    حشاشین در مقابل تفکر شیعی در راستای بررسی تولیدات فیلمسازی و سریال‌سازی، باید گفت سریال حشاشین نیز که در ماه رمضان امسال پخش شد و تلاش کرده جنبش شیعه اسماعیلیه را همراستا با داعش به تصویر بکشد را هم باید در این رابطه ارزیابی کرد. اسماعیلی‌ها نام خود را از اسماعیل بن جعفر، فرزند امام صادق‌(ع) گرفته‌اند. آنها برخلاف شیعیان اثنی‌عشری، که امام موسی کاظم‌(ع) برادر کوچک‌تر اسماعیل را به عنوان امام پذیرفته‌اند، معتقد بودند اسماعیل جانشین امام صادق‌(ع) بوده است. همین تفکر انحرافی حالا دستمایه جریان‌های صهیونیستی شده تا از زبان کشورهای سکولار اسلامی فیلمی ساخته شود که تفکر شیعی را با داعش ساخته شده توسط غرب پیوند زنند و به جهانیان نشان دهند که تفکر داعشی هم‌راستا با تفکر شیعی است‌ و با تحریف تاریخ، کذبیات تفکری خود را جای حقیقت اندیشه شیعیان جا بزنند.   سینما حق دستکاری تاریخ را ندارد با بازخوانی انتقادات و واکنش‌هایی که امروزه از سوی منتقدان به چنین آثاری می‌شود، می‌توان به‌خوبی دریافت که جریانات صهیونیستی چگونه از دو‌قطبی‌سازی و پاک‌کردن تاریخ بهره می‌برند. به‌طور مثال شاید فیلمنامه‌ای با یک قصه اجتماعی و عاشقانه این امکان را برای فیلمساز فراهم کند تا دخل و تصرفی در موضوع ایجاد نماید اما فیلمساز طبیعتا حق دستکاری تاریخ و وقایع شناخته شده را ندارد، به‌خصوص اگر درام به شخصیتی تاریخی بپردازد که در یک دوره زمانی خاص نقش فعالی داشته است؛ این نقدی است که وجیهه عبدالرحمن از بازیگران سینمای عرب به‌تازگی بر سریال «حشاشین» مطرح کرده است. متاسفانه پدیده جعل تاریخ در درام تاریخی عرب و ترکیه بسیار وجود دارد، چراکه آنها فیلمنامه‌ها را از بین رویدادهایی برمی‌گزینند که مواضع قهرمانانه را تقویت و افتخارات و پیشینیان‌شان را ستایش می‌کند و این قطعا به نفع درام نیست و وقتی این درام درخصوص به تصویر کشیدن شخصیت‌های ارزشمند دینی جمع زیادی از مردم دنیا باشد، اشکال چنین رویکردی بیشتر نمود پیدا می‌کند.حتی برخی منتقدان شبکه‌های عربی نیز در مورد این سریال گفته‌اند: این مجموعه نمایشی در ابتدا و انتها ماحصل خیال بوده که از تاریخ الهام گرفته شده است.    وقتی صهیون برای کوبیدن اسلام سیاسی دست به‌کار می‌شود ساخت سریال‌هایی چون حشاشین از سوی جریان صهیونیستی که امروز در ضعیف‌ترین جایگاه خود قرار دارد راهبری می‌شود تا با کوبیدن اسلام سیاسی در ایران، اخوان‌المسلمین در مصر و حماس‌ در فلسطین که بزرگ‌ترین دشمن آنها محسوب می‌شود و جریان مقاومت را در منطقه پدید آورده‌اند به جریان تندروی ساخته شده توسط آمریکا داعش نسبت دهد که اسلام‌هراسی را در دنیا تقویت کند.    در جنگ روایت‌ها چه کردیم؟ حالا در این جنگ روایت‌ها، سینمای ایران شیعی برای روایت صادق از زندگی پدر مکتب جعفری چه کرده است؟ گرچه تلویزیون ایران درخصوص صدر اسلام و حوادث کربلا تولیدات قابل دفاعی داشته و می‌توان به مجموعه‌هایی مانند مختارنامه، امام علی(ع)، معصومیت از دست رفته، ولایت عشق، تنهاترین سردار و... اشاره کرد که هر‌کدام دوره‌ای از تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار داده‌اند اما در این بین، جای یک فیلم سینمایی یا سریال در شأن بنیان‌گذار مذهب شیعه، به‌شدت احساس می‌شود.همان‌طور که بر همه روشن است، تاریخ تمدنی غرب بدون وجود آورده‌های علمی مسلمانان قطعا به جایی نمی‌رسید یا دست‌کم این دستاوردهای دانشمندان و عالمان اسلام بود که کتابخانه‌های غرب را تا دوره‌ای از تاریخ پر کرد.طبیعتا تمدن کنونی جهان، ازتلاش ملل گوناگون در طول تاریخ شکل گرفته است وسهم اسلام در پیدایش وتوسعه این تمدن، بیش ازدیگر تمدن‌ها نباشد، کمتر نیست. پرسش اینجاست که آیا سینمای ایران ظرفیت ساخت فیلمی برای بیان این تاریخ را ندارد یا ما با فقر سینماگران دغدغه‌مند و شیعه مواجه هستیم؟   دوران سینمای سکولار گذشته است علوم و تمدن اسلامی از مسیرهای مختلفی به غرب منتقل شد که ترجمه کتب عربی به زبان‌های اروپایی و تدریس و استفاده از کتب عربی که دانشمندان مسلمان آنها را در مراکز علمی نوشته یا ترجمه کرده بودند، بیشترین تاثیر را داشت. شاید این توضیحات برای اثبات اهمیت توجه به اقدامات اساسی امام صادق(ع) و جهاد علمی که او ایجاد کرد، کافی است تا متوجه باشیم که تا چه اندازه پرداخت به زندگی این دانشمند زمان، گردآورنده علوم اسلامی و سپس انتشار آن به سراسر دنیا و حتی تاثیرش بر شکل‌گیری غرب در سینما و تلویزیون اهمیت و جذابیت دارد. مردم ایران مخاطبانی مشتاق به تماشای آثار نمایشی با مضامین مذهبی و دینی هستند.در همین ماه رمضان گذشته واقعا روشن شد که دوران «تلویزیون، رسانه‌ای با ماهیت سکولار است» گذشته و نه‌فقط تلویزیون که سینما نیز تشنه تولیداتی با مضامین ارزشمند است؛ چراکه مخاطب سینمای امروز نیز چنین خواسته‌ای دارد و فیلم‌های دفاع‌مقدس یا انقلابی همیشه در ایران پرفروش بوده‌اند.   جای خالی استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری در سینما می‌توانیم با یک روایت دقیق و جذاب سینمایی، حقانیت شیعه و تاثیراتی را که بر فرهنگ بشری گذاشته، ثابت کنیم و این بار ما به‌عنوان شیعیان ۱۲امامی و باورمند به مهدویت بگوییم غرب چگونه غرب شد و حالا با فاصله از همان دستاوردها امروز به چه نقطه‌ای از اضمحلال فرهنگی رسیده است؟! در حقیقت دوران زندگی امام صادق(ع) را از هر منظری که مورد توجه قرار دهیم، سرشار از قصه‌ها و پیروزی‌های علمی و فرهنگی است که موجب شکل‌گیری دوران طلایی اسلام شد و تمامی این دستاوردها قابلیت نمایشی‌شدن دارد؛ ضمن این‌که امروز که جهان علیه هر نوع استکبار برخاسته و آزادگان مسلمان و غیرمسلمان خواهان برچیده‌شدن رژیم صهیونیست هستند، بهترین فرصت برای بیان وجوه استکبارستیزی رئیس مکتب جعفری است و سینما باید دست‌به‌کار شود تا در این جنگ رسانه‌ای از موثرترین و فراگیرترین رسانه‌ها، یعنی فیلمسازی برای تولید محتواهایی متناسب با فرهنگ شیعی بهره برد و چه روایتی مهم‌تر و ضروری‌تر از روایت زندگی امام صادق(ع)؟! سینما قصه می‌خواهد،  حادثه و قهرمان نیاز دارد و دوران امام صادق یکی از توفانی‌ترین ادوار تاریخ اسلام است که از یک سو اغتشاش‌ها و انقلاب‌های پیاپی متعددی را تجربه کرده، از جمله قیام خونخواهان امام حسین(ع) و از سوی دیگر در این دوره تاریخی شاهد برخورد مکاتب، ایدئولوژی‌ها و تضاد افکار فلسفی و کلامی هستیم که ناشی از برخورد امت اسلامی با مردم کشورهای فتح‌شده با دنیای خارج است. در آخر این‌که به نظر روایت این دوران طلایی از اسلام شیعی در سینما کمی همت، دغدغه و اسلام‌شناسی می‌خواهد تا فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران دست‌به‌کار شوند و مدیران سینمایی و صدا‌وسیما را کنار خود ببینند و دست و دلبازانه برای فتح و پیروزی شیعیان، این بار نه مانند صدر اسلام با فدا کردن خون؛ بلکه با تخصیص بودجه کافی، بهره‌مندی از فناوری و استفاده از افراد باسواد و آگاه، آثاری نمایشی تولید کنند و مرزهای فرهنگی و هنری را درنوردند.

دیگر خبرها

  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود